Rola PUODO w związku z członkostwem Polski w Prokuraturze Europejskiej
Prezes UODO będzie sprawował nadzór nad krajowym aspektem przepływu danych Prokuratury Europejskiej (EPPO) w ramach Komitetu Skoordynowanego Nadzoru (CSC).
Mirosław Wróblewski, prezes UODO poinformował Adama Bodnara, ministra sprawiedliwości, o tym, że w związku z potwierdzeniem uczestnictwa Polski we wzmocnionej współpracy w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej, Prezes UODO jako niezależny organ publiczny został przyjęty 19 września 2024 r. w poczet członków Komitetu Skoordynowanego Nadzoru nad przekazywaniem danych z wykorzystaniem kanałów komunikacji Prokuratury Europejskiej, które wymaga podjęcia działań na poziome krajowym.
Europejski Inspektor Ochrony Danych działa w ścisłej współpracy z krajowymi organami nadzorczymi w konkretnych kwestiach wymagających podjęcia działań krajowych, w szczególności jeżeli Europejski Inspektor Ochrony Danych lub krajowy organ nadzorczy stwierdzi znaczące rozbieżności między praktykami państw członkowskich Unii Europejskiej lub stwierdzi potencjalnie niezgodne z prawem przekazanie danych przy wykorzystaniu kanałów komunikacji Prokuratury Europejskiej, lub w kontekście zapytań zgłoszonych przez co najmniej jeden krajowy organ nadzorczy.
Prokuratura Europejska jest organem właściwym do spraw dochodzenia, ścigania i stawiania przed sądem sprawców i współsprawców przestępstw naruszających interesy finansowe Unii. Jest niepodzielnym unijnym organem o zdecentralizowanej strukturze, działającym jako jeden urząd. Prokuratura Europejska wszczyna postępowania przygotowawcze, wnosi akty oskarżenia i sprawuje funkcje oskarżyciela publicznego przed właściwymi sądami państw członkowskich aż do ostatecznego zakończenia sprawy.
Prokuratura Europejska jest zorganizowana na szczeblu centralnym i pozacentralnym.
Szczebel pozacentralny stanowią delegowani prokuratorzy europejscy, którzy działają w państwach członkowskich. Delegowani prokuratorzy europejscy mają możliwość uzyskania – na takich samych warunkach jakie mają zastosowanie na mocy prawa krajowego w podobnych sprawach – wszelkich istotnych informacji przechowywanych w krajowych bazach zawierających dane dotyczące postępowań przygotowawczych i egzekwowania prawa, a także we wszystkich innych rejestrach prowadzonych przez organy publiczne.
Za monitorowanie i zapewnienie stosowania przepisów dotyczących ochrony podstawowych praw i wolności osób fizycznych w odniesieniu do przetwarzania operacyjnych danych osobowych przez Prokuraturę Europejską odpowiada Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD). Jednakże, w sytuacjach, które wymagają podjęcia działań krajowych, EIOD działa w ścisłej współpracy z krajowymi organami nadzorczymi w ramach Komitetu Skoordynowanego Nadzoru. Może mieć to miejsce np. wtedy, gdy EIOD lub krajowy organ nadzorczy stwierdzi znaczące rozbieżności między praktykami państw członkowskich Unii Europejskiej lub stwierdzi potencjalnie niezgodne z prawem przekazanie danych przy wykorzystaniu kanałów komunikacji Prokuratury Europejskiej,
W tym celu, EIOD i krajowe organy nadzorcze mogą wymieniać się odpowiednimi informacjami i pomagać sobie w przeprowadzaniu kontroli, badać trudności dotyczące wykładni lub stosowania przepisów, analizować problemy związane z prowadzeniem niezależnego nadzoru lub korzystaniem z praw przez osoby, których dane dotyczą, sporządzać zharmonizowane wnioski dotyczące wspólnych rozwiązań wszelkich problemów oraz promować wiedzę na temat praw do ochrony danych.
Zgodnie z planem działania Komitetu Skoordynowanego Nadzoru na lata 2022-2024, działania w tym okresie obejmują monitorowanie sposobu wdrażania delegowanych prokuratorów europejskich na szczeblu państw członkowskich oraz wzajemne powiązania między Prokuraturą Europejską a krajowymi bazami danych.
Prezes Urzędu od wielu lat jest aktywnym członkiem Komitetu Skoordynowanego Nadzoru w zakresie nadzoru nad wielkoskalowymi systemami informacyjnymi Unii Europejskiej.
Komitet Skoordynowanego Nadzoru przedstawia sprawozdanie ze swoich działań na posiedzeniu plenarnym Europejskiej Rady Ochrony Danych. Następnie Europejska Rada Ochrony Danych przedkłada je Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji Europejskiej.
DKN.620.1.2024